Hello My Name Is

nickolette

четвъртък, април 12, 2007

някои размисли върху..

не съм лингвист, нито филолог. а за хип-хоп е трудно да се пише. американците може да защитават цели научни работи на тази тема, но на български загубите в превода лишават написаното от смисъл и автентичност. (приемам, дори моля, за всякакви препоръки как да се превеждат някои термини и дали да се превеждат изобщо, на български ли да се изписват или на латиница... като няма правила, сами да си ги измислим, а?) от друга страна, хип-хопът е извъннационално явление. дори в частност езика на хип-хопа още с възникването си е мултинационален - измислен от деца с различни етноси в бедните квартали на големите градове, за да се разбират. по-късно уличният език е пренесен в хип-хопа като култура, чрез рапа, за да могат днес последователите на хип-хопа от цял свят да се разбират, без значение кой е майчиния им език. (извинявайте за предисторията.)

езикът на хип-хопа е може би по-динамичен от всеки друг. той не се променя заради нечии прищявки, или за да звучи cooler, а защото културата го налага. с еволюцията на хип-хопа значението на дадени думи се променя и често по-удачно е, вместо познатите думи да се товарят със смисли, да се измислят нови.
ето пример:
преди даден изпълнител или група се определяше за underground по съдържанието на песните си, по посланието. днес да си underground значи просто още да не си подписал договор за голям лейбъл. няма значение за какво се бориш. това наложи едно ново разделение на хип-хопа не на комерс и underground, а на conscious и не-чак-толкова-conscious. мисля, че това, което прави Mos Def и покрай него (Common, E. Badu, T. Kweli,.. Outkast също) може да мине за пример за комерсиален и в същото време осъзнат хип-хоп.
в България underground и conscious все още се припокриват. затова партитата ни са толкова яки и неподправени. (партита, каквито вече не се случват в Щатите.) но и това е причината те да са посещавани от една затворена общност хора.

за едно друго разграничение...
сякаш, за да се предпазят от комерсиалния, безотговорен рап, много хора се обръщат към old school-a като твърдят, че в него намират всичко и новите само крадат. предпочитат да слушат оригинала, първоизточника.
това не е извинение.
първо, че хип-хопа е изграден на семплиране и кой от кой крал няма голямо значение. и второ, в основата на хип-хопа стои провокацията, а оттам и постоянното развитие и динамика. хип-хопа провокира да създаваш нещо от нищо, да даваш най-доброто от себе си. невежеството, на което някои се обричат, слушайки единствено old school противоречи на философията на хип-хопа.
KRSONE вижда МС-тата, драскачите, брейкарите като вътрешноградски репортери, които чрез своето изкуство осведомяват света какво се случва из техните квартали. ако е така, информацията трябва да се актуализира, нали?..
и още нещо.. посланията в new school-а не е задължително да са предоставени направо в текстовете. посланието може да се съдържа в креативността, уникалността и експериментаторството - във формата, чрез която е представена същността. и без това от векове посланията се повтарят. променят се изразните средства.

Етикети: , ,

5 Comments:

  • At 12:54 пр.об., Anonymous Анонимен said…

    Според мене нападките ти към ол скуул феновете не са добре обосновани , по простата причина, че хората които слушат предимно ол скуул не го слушат защото по- младите крадат или нещо от сорта, а защото каквото и ново да изслушат(което, колкото и да е добро ще бъде сведено до най- много 20 изслушвания) никога няма да бъде толкова култово за тях като някои ол скуул парцали които не са им писнали и до днес.(ебати дългото изречение) А освен това не трябва да си мислиш, че хората, които защитават традициите на рапа се ограничават само в слушане на стари парцали.... просто те имат по важно историческо значение за тях и всичко ново е резултат от тяхното "окултиране".... писна ми да пиша.

     
  • At 1:13 пр.об., Blogger sezah said…

    добър пост, но мнението ти към олд скула мисля че е предобедено. А и няма такъв който цикли само на олд с. След класифициране, разделение и "актуализиране" ... се получава обременяване. Тогава се изморяваш и почваш да разучаваш СТИЛЪТ(като индивидуален) на дадения артист/и. Казваш си дееба кефи ме тва повтаряне по 100 пъти на някоя дума в песента на тоя Dirty-South-artist или монотомното мрънкяне на петорно генерирания приглушен инструментал на тоя Canadian-indie-artist.

     
  • At 9:53 пр.об., Blogger chinchillah said…

    счупи!

    Мисля, че е много права за олд скула. В хипхоп-а (или поне както аз го разбирам) да тъпчеш на едно място си е малка смърт. И е едва ли не престъпно в огромното море от артисти от всякакви държави и етноси, обединени под бейзболната шапка да се ограничаваме в неща толкова назад във времето. Хипхоп-а (или поне истинския, осъзнат и осъзнаващ) си е извоювал името на култура, която отразява действителността. Не може в днешното време на суперсвързаност между хора от цял свят чрез интернет да се затваряме в проблеми от миналия век. Днес проблемите са други. Хората са други. Хипхоп-а е друг. И е прекрасен.

     
  • At 10:31 пр.об., Anonymous Анонимен said…

    ве мно хубу говорите ве, в търново зако спахте? бах таа николяс! мноо рап, мноо търново. вальо, ти дай видеото:)
    прекрасен хоп, по-сладко от шоколааат.
    майк жонз ада уърдз ам ливин грейт. айс ейч из уорамабаут!:)

     
  • At 12:23 сл.об., Blogger nickolette said…

    sezah и chinchillah: ей за т'ва си говорим ;)

    cmotan: бяхме заети с по-деструктивни занимания, зако.. ;) още съм на стария Mike Jones. новия къде да го търся?!...

    за BaDJOOooOOOo нямам думи :D

     

Публикуване на коментар

<< Home